Oletko haaveillut yrityksen perustamisesta opintojen ohella, mutta rahoituksen etsiminen tai lainan henkilökohtainen takaaminen tuntuu liian suurelta askeleelta? Neljä jyväskyläläistä opiskelijaa olivat tämän saman kysymyksen äärellä, kun he olivat perustamassa yhteistä yritystä nimeltä Hoofin. Yhdessä he vertailivat erilaisia rahoitusratkaisuja ja törmäsivät riskittömään sekä tilanteeseensa erinomaiseen vaihtoehtoon, Yritystehtaan Tuotekehitysrahoitukseen. Rahoitusta voi hakea tuotteen tai palvelun kehittämiseen ennen yrityksen perustamista. Rahoitusta voivat hakea Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Gradian opiskelijat, tutkijat ja henkilökunnan jäsenet. Tutustu tarkemmin Tuotekehitysrahoituksen hakuun!
Yksi asia, joka kaikkia Hoofinin perustajia yhdistää, on hevoset. Toinen yhdistävä tekijä on kokemukset käytettyjen hevostarvikkeiden ostamisesta – ja näitä kokemuksia ei suinkaan voi aina kuvailla positiivisilla adjektiiveilla. Idea Hoofiniin, käytettyjen hevostarvikkeiden myyntiin, alkoi kytemään Nina Nurmesviidan mielessä syksyllä 2021. Häneltä löytyy oma hevostalli ja kansainvälisen tason kilpahevosia – ja kilparatsastaa hän itsekin. Nurmesviita kertoi ideastaan ystävälleen Erika Mäelle, joka on nuorempana kilpaillut esteratsastuksessa. Erika innostui ideasta siltä istumalta ja halusi yritystoimintaan mukaan. Remmiin lähtivät myös Jutta Järvinen, joka Nurmesviidan ja Mäen tavoin jakaa rakkauden hevosia kohtaan sekä Joona Takkula, jonka perheestä löytyy ravihevostoimintaa.
Vuoden vaihteessa nelikko teetti markkinatutkimuksen ja tuloksista sai selkeän vastauksen – tällaiselle palvelulle oli todellakin tarvetta hevospiireissä.
"Käytettyjä hevostarvikkeita löytää satunnaisesti esimerkiksi Facebookin hevosryhmistä. Siellä ei voi kuitenkaan mitenkään filtteröidä tai lajitella tuotteita, joita on sillä hetkellä etsimässä. Se on siis ihan tuurista kiinni, jos vastaan sattuu tulemaan jokin tarpeellinen tuote hyväkuntoisena ja vieläpä oikeassa koossa", Nurmesviita kuvailee.
Ensin ideana oli ostaa käytettyjä hevostarvikkeita, kunnostaa ne ja myydä sitten eteenpäin. Melko pian nuoret kuitenkin tulivat siihen lopputulokseen, että varastointi ja kunnostaminen syövät liikaa katetta, eikä toiminnasta saisi näin tarpeeksi kannattavaa. Hetken pallottelun jälkeen syntyi lopullinen idea käytettyjen hevostarvikkeiden markkina-alustasta, joka tarjoaa suojatun maksuyhteyden sekä selkeät kategoriat ja lajitteluvaihtoehdot, joka tekee tuotteiden etsimisestä, ostamisesta ja myymisestä todella vaivatonta. Vuoden vaihteessa nelikko teetti markkinatutkimuksen ja tuloksista sai selkeän vastauksen – tällaiselle palvelulle oli todellakin tarvetta hevospiireissä.
Kun idea oli selkeä, oli aika alkaa rakentamaan markkina-alustaa. Markkina-alustan rakentaminen ja ylläpito vaativat kuitenkin rahallisia resursseja, ja liikkeellä oltiin opiskelijabudjetilla. Mielessä oli monia kysymyksiä, kuten mistä saa rahoitusta ja mitkä ovat eri rahoitusmuotojen riskit? Pitääkö ottaa henkilökohtaisesti taattua pankkilainaa ja kuinka paljon se vaatii entuudestaan omaa pääomaa?
"Tutkimme netissä aika paljon erilaisia vaihtoehtoja. Perehdyimme Finnveran takaamaan lainaan sekä pankkilainaan, joka tulisi taas taata henkilökohtaisesti. Paneuduimme myös Business Finlandin ratkaisuihin. Lisäksi kävimme uusyrityskeskuksen neuvonnassa, mutta he suosittelivat ainoastaan henkilökohtaisesti taattua pankkilaina, jota varten tulisi olla kaiken lisäksi omaa pääomaa. Tuossa hetkessä meillä oli vasta yritysidea ja opiskelijabudjetti, joka asetti tähän omat haasteensa", Nurmesviita ja Järvinen kuvailevat.
"Hetkeä myöhemmin seikkailimme muiden asioiden merkeissä Yritystehtaan sivuilla ja törmäsimme Tuotekehitysrahoitukseen. Meidän piti ihan hetki ihmetellä, että ihan näinkö vaan voimme hakea sieltä täysin riskitöntä rahoitusta, jonka avulla saamme toiminnan hienosti käyntiin", Nurmesviita iloitsee.
Hoofinin tiimiin kuuluvat kuvassa istuvat Joona Takkula ja Nina Nurmesviita sekä takana seisovat Jutta Järvinen ja Erika Mäki.
Keväällä 2022 Hoofinin tiimi pisti Tuotekehitysrahoituksen hakemusta menemään. Vain hetkisen kuluttua he saivat kutsun raadin haastatteluun, johon he alkoivat valmistautua tunnollisesti.
"Meille toimitettiin raatia varten lista kysymyksistä, joiden pohjalta lähdimme rakentamaan yritysilmeen mukaista esitystä. Pyrimme vastaamaan kattavasti jokaiseen kysymykseen ja toimme selkeästi esille myös aikaisemmin teettämämme tutkimuksen tuloksia."
Tuotekehitysrahoitus tuli tiimille aidosti tarpeeseen ja se madalsi huomattavasti kynnystä liiketoiminnan aloittamiseen.
"Raati oli miellyttävä kokemus, eikä yhtään niin jännittävä, mitä voisi kuvitella. Saimme tutkimuksesta ja esityksestämme jälkeenpäin paljon kiitosta. Emme itse ymmärtäneet, kuinka hyvin olimmekaan valmistautuneet. Siinä kohti taisimme hieman aliarvioida itseämme, kun kaikki kävi niin helposti", Järvinen iloitsee.
Kun tieto myönteisestä Tuotekehitysrahoitus päätöksestä tuli, tiimi vaihtoi ravista laukkaan. Markkina-alustaa lähdettiin rakentamaan tosissaan kasaan ja se avattiin jo kesällä 2022 testikäyttäjille. Elokuussa Hoofin lanseerattiin kaikille ja hetken kuluttua alustalla oli jo yli 100 myynti-ilmoitusta. Tuotekehitysrahoitus tuli tiimille aidosti tarpeeseen ja se madalsi huomattavasti kynnystä liiketoiminnan aloittamiseen.
"Katamme Tuotekehitysrahoituksen avulla markkina-alustan kehittämiseen ja testaamiseen liittyviä kustannuksia ja saamme näin rauhassa keskittyä toiminnan ja markkinoinnin kehittämiseen", Nurmesviita ja Järvinen kertovat tyytyväisenä.
Sen sijaan, että Yritystehdas löisi tonnin käteen ja toivottaisi tsempit tulevaan, sai Hoofinin tiimi lisäksi konkreettisesti sparrailuseuraa ja tukea kasvumatkalle.
"Rahoituksen lisäksi saimme Yritystehtaalta omat yhteyshenkilöt, Mika Fiskin ja Riku Ojanperän (JAMK). Olemme tavanneet jo useamman kerran Mikan kanssa ja hän on antanut meille tosi hyviä vinkkejä yrittäjyyden matkalle."
Riku on tukenut tiimiä rahoituksen käytännön asioiden kanssa, sillä Tuotekehitysrahoituksella rahoitettavat hankinnat tehdään aina kotioppilaitoksen maksukäytänteiden mukaan.
"Meillä on ollut tässä aika paljon vauhtia ja ideoita on lennellyt vähän joka suuntaan. Myös Mika huomasi tämän ja hän ehdotti, että hioisimme prioriteettejä, jotta asiat menevät systemaattisemmin eteenpäin", Järvinen naurahtaa.
Nyt markkina-alustan lanseerauksen jälkeen tiimin yhtenä prioriteettinä on tietoisuuden levittäminen uudesta markkinapaikasta. He ovat hyödyntäneet jo muutamia vaikuttajia ja toivovat, että tunnettuus lähtee kasvamaan lumipalloefektin tavoin. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon aktiivisia myynti-ilmoituksia ja rakentaa laaja valikoima, josta jokainen löytää helposti tarvitsemansa tuotteen – oli sitten harrastaja tai ammattilainen.
Tulevaisuudessa yrittäjät haluavat Hoofinin olevan alan johtava yritys ja työllistää itse itsensä – eikä puheista päätellen tyydytä jäämään vain Suomen markkinoille, sillä tiimillä on selvästi jo tähtäimessä kansainvälistyminen ja suuret hevosharrastuksen maat, kuten Ruotsi ja Saksa.
Seuraa Hoofinin matkaa Instagramissa @hoofin.fi ja muista myös vierailla markkina-alustalla.