Inspiroivat bisnesideat syntyvät usein tiimin vahvasta omasta innostuksesta, omiin arvoihin nojaavasta toiminnasta ja omien vahvuuksien valjastamisesta. Näillä aineksilla syntyi myös Siipisuoja. Siipisuojan takana on tehokas kahden hengen tiimi, Masi Mahlamäki ja Valtteri Salmijärvi, jotka halusivat tehdä yhteiskunnallisesti merkittävää liiketoimintaa.
”Meillä oli molemmilla yhteinen kiinnostus tehdä jotain yhteiskunnallisesti hyvää ja olimme pyöritelleet eri teemoja. Ilmaston lämpeneminen on ollut paljon pinnalla ja lisäksi meitä molempia yhdistää kiinnostus luontoon”, Valtteri ja Masi pohtivat projektin alkua.
Kun korona-aikaan kaikki ”etäjutut” olivat pinnalla, lähti tiimi ideoimaan bisnesmallia, joka sopisi tähän samaan ajatusmalliin. Siipisuojan toimintamalli onkin simppeli, mutta samalla nerokas: ”Osta pönttö, me viemme sen puolestasi metsään!”
Asiakas pääsee siis hyvin suoraviivaisesti vaikuttamaan ja tekemään hyvää luonnon hyväksi, vaikka ei omistaisi metsää, tai omat taidot eivät linnunpöntön rakentamiseen riittäisi.
”Me hoidamme koko homman alusta loppuun asti puolestasi” on bisneksen ydin. Ostettavan tuotteen lisäksi Siipisuojan palvelumalliin kuuluu, että oston tekevä kuluttaja tai yritys saa sähköpostiinsa linnunpöntön koordinaatit, jos esimerkiksi haluaa käydä katsomassa, millaista elämää pöntössä on. Kehitteillä on myös kk-sopimusmalliin luonnosteltu huoltosopimus, jolloin pöntön huolto hoituu jatkossakin sujuvasti Siipisuojan kautta.
Palataanpa hetkeksi vielä vaiheeseen, jossa Siipisuoja otti ensimmäisiä askelmerkkejä tuotekehityksensä parissa. Alkuun ei ollut ihan selvää, millainen linnunpönttömalli olisi näppärin kasata ilman maatumattomia materiaaleja. Testaaminen vaati luonnollisesti materiaalihankintoja ja näin ollen rahaa. Tiimi pohti, että pienin investoinnein pääsisi jo tekemään tuotekehitystä ja testaamaan tuotetta pilottimarkkinaan.
Valtteri ja Masi bongasivat keväällä 2021 Tuotekehitysrahoitushaun, joka sopi alkuvaiheen kehittämiseen enemmän kuin hyvin.
“Rahoitus sattui todella sopivaan saumaan ja oli täydellinen tapa lähteä rakentamaan projektia eteenpäin” Masi kertoo.
Tuotekehitysrahan hakemisen mahdollisuus antoi nuorille miehille rohkeutta kokeilla ja tilaisuuden edetä riskittömästi.
“Koska ensimmäiset tuotteet on aina haastavimmat myydä, taloudellinen tuki oli tärkeä. Saimme tuotettua heti haluamamme kaltaisia linnunpönttöjä, jolla pääsimme pilotoimaan toimintaa. Rahoitus toi nopeutta alkuvaiheen etenemiseen ja meidän ei tarvinnut rahan puutteen takia epäröidä”, Valtteri jatkaa.
Valtteri pitää Tuotekehitysrahoituksen hakuprosessia hyvänä koetuksena idealle sekä oppimistilanteena, joka sopii kenelle tahansa, joka haluaa edetä ideansa kanssa.
“Hakuprosessissa testataan uskooko itse niin paljon projektiinsa, että joku muukin näkee idean potentiaalin ja haluaa vielä rahoittaa sitä. Lisäksi prosessi kannustaa joka tapauksessa eteenpäin eli kieltävänkin päätöksen saadessaan tietää ainakin, miten ideaa pitää katsoa uusiksi läpi.”
Onko sinulla idea, joka hyötyisi Tuotekehitysrahoituksesta?
Tämän vuoden tavoitteena on saada Siipisuojan linnunpönttöjä Suomen metsiin tuhat kappaletta.
”Meillä on yhteistyökumppaneita muun muassa Jyväskylän kaupunki ja Lusto Metsävarainhoito, joiden metsiin saamme pönttöjä viedä. Hyöty on molemminpuolinen, kun saamme samalla rikastettua metsien lintupopulaatiota”, Valtteri korostaa.
Seuraavat stepit tällä tarmokkaalla tiimillä on opiskelujen loppuun saattaminen ja lukiosta valmistuminen.
Yrityksen osalta suunnitelmissa on laajentaa niin yhteistyökumppaniverkostoa, jolla voitaisiin lisätä metsäverkoston monimuotoisuutta. Tämä mahdollistaisi alueellisten lintupopulaatioiden monimuotoisuuden tukemisen ja tuotekehityksen viemisen lajityypilliselle tasolle.
”Olisihan se hienoa saada skaalattua idea koko suomenlaajuiseksi niin, että jokainen tietäisi tämän olevan mahdollista”, Masi haaveilee.
"Vielä isommassa mittakaavassa ideaa voisi laajentaa ja vaikuttavuutta saada jopa kansainvälisellä tasolla, sillä Suomi on muuttolintumaana merkittävä etappi. Tähän tarvitaan kuitenkin vielä aikaa, verkostojen laajentamista ja kehittämisaikaa”, kaksikko tuumaa tulevaisuuden suunnitelmistaan.