Kehitä ja kehity! | Yritystehdas

Rahoituskierros vauhdittaa eWattin kasvua ja tuotekehitystä

Kirjoittanut Oona Viljakainen | 24.6.2025 5:15

Kiinteistöjen sähkönkulutuksen seurantaan ja optimointiin palvelun kehittänyt jyväskyläläinen eWatt Smart Power Systems veti vauhdikkaan ja onnistuneen rahoituskierroksen maaliin kevään aikana. Saatu rahoitus mahdollistaa tuotekehityksen kiihdyttämisen kasvavan kysynnän vauhtiin.

Rahoituksella kiinni haluttuun kasvukäyrään

Elettiin vuoden 2025 alkua, kun eWattin yrittäjät huomasivat, että pysyäkseen haluamallaan kasvukäyrällä, tarvittaisiin yritykseen ulkopuolista rahoitusta.

Kiinteistöjen sähkönkulutuksen seurantaan ja optimointiin helpon ratkaisun kehittäneen yrityksen suunnitelmissa oli alun perin nyt toteutunutta rahoituskierrosta isompi kierros. Myynnin lähtiessä vetämään aiempaa paremmin, yritys päätti pienentää haettavaa rahoitusta.

Vajaa kuukausi tämän päätöksen jälkeen lyötiin kättä päälle rahoituskierrokselle ankkurisijoittajaksi mukaan lähteneen Gorilla Capitalin kanssa, josta käynnistyi due dilligence -prosessi sekä rahoituskierroksen toisen puolikkaan etsiminen.

”Gorilla Capitalin mukaan tulo antoi hyvää viestiä bisnesenkeleille. Lopulta mukaan lähti yhdeksän enkeliä, eivätkä kaikki halukkaat mahtuneet edes mukaan”, eWattin toimitusjohtaja Timo Saarinen kertoo.

 

”Nyt saatu rahoitus mahdollistaa tuotekehityksen kiihdyttämisen. Pystymme sitä kautta pitämään meidät myyntiträkillä, mihin ollaan päästy.”

Timo Saarinen, toimitusjohtaja, eWatt Smart Power Systems

 

Se, että mukaan lähti yhdeksän enkeliä, kertoo Saarisen mukaan siitä, kuinka pieniä sijoitettavat summat Suomessa ovat ja rahoitusta joudutaan usein rakentamaan useista pienemmistä puroista.

”Nyt saatu rahoitus mahdollistaa tuotekehityksen kiihdyttämisen. Pystymme sitä kautta pitämään meidät myyntiträkillä, mihin ollaan päästy.”

Saarisen mukaan myynti kiihdytti alkuvuonna tuotekehitykseltä karkuun eikä kaikki halukkaita pystytty palvelemaan. Rahoituksen turvin tilannetta pystytään paikkaamaan ja tasaamaan: ”Saamme palautettua skaalautuvuutemme sekä palvelemaan enemmän ja paremmin asiakkaita.”

 

Ei niin raskas rahoituskierros

Syksyllä 2024 julkaistu eWattin Smart Power -palvelu kertoo konkreettisesti, mihin sähkö kuluu ja antaa ehdotukset sähkön säästämiseksi.

"Markkinoilla ei ole ollut yksinkertaista tapaa seurata kulutusta siten, että säästökohteet löytyisivät helposti. Me haluttiin rakentaa palvelu, joka on asiakkaalle mahdollisimman helppo ja tuo tulokset näkyviin nopeasti – niin, että palvelu maksaa asiakkaalle itsensä takaisin jo ensimmäisen vuoden aikana", Saarinen kertoo.

Ratkaisu toimii ilman raskaita asennuksia ja on suunnattu erityisesti yritys- ja julkisen sektorin kiinteistöihin.

”Kiinteistöjen energiankulutus on valtavaa, joten myös säästöpotentiaalia löytyy paljon. Käyttöönotto on tehty helpoksi. Mittari liitettään vain sähkömittariin, eikä se vaadi suuria asennuksia tai alan asiantuntijaa sitä tekemään.”

Saarisen mukaan Gorilla Capital antoi arvoa yrityksen bootstrapping-jaksolle, jossa yrittäjät ovat rakentaneet startupia vain yrittäjien omalla rahalla sekä hikipääomalla.

”Sijoittajat näkivät, että koska selviydyttiin bootstrapping-jaksosta, ollaan kasvatettu tiimiä ja saatu huippumyyjän avulla tuloksellista myyntiä aikaan, ei meillä ole aikomustakaan antaa periksi ja tullaan selviämään jatkossakin.”

Toinen merkittävä tekijä rahoituksen nopeaan löytymiseen on Saarisen näkemyksen mukaan yrityksen löytämä product-market-fit, jonka huimaan kasvuun lähtenyt myynti todistaa.

 

”Kävimme paljon keskusteluja monien tahojen kanssa ja kiinnostus oli selvää. Kun löimme alustavasti kättä päälle Gorilla Capitalin kanssa, totesin, että kyllä me tämä tästä maaliin saadaan”

Timo Saarinen, toimitusjohtaja, eWatt Smart Power Systems

 

Saarinen pitää rahoituskierrosta mielenkiintoisena prosessina, joka ei ollut hänen kokemuksensa mukaan niin ”negatiivinen ja raskas”, mitä monet yrittäjät olivat kertoneet.

”Kävimme paljon keskusteluja monien tahojen kanssa ja kiinnostus oli selvää. Kun löimme alustavasti kättä päälle Gorilla Capitalin kanssa, totesin, että kyllä me tämä tästä maaliin saadaan”

Suurimmaksi yllätykseksi rahoituskierroksella nousi due dilligence -prosessi päärahoittajan kanssa.

”Kaikki meni joutuisasti ja sujuvasti. Täytyy nostaa myös itselle hattua siitä, että due dilligenceen vaadittavat dokumentit olivat jo järjestyksessä, joten tästäkään vaiheesta ei tullut tuskallista prosessia.”

Toinen yllättävä asia oli eri rahoittajatahojen käyttäytyminen.

”Ehdimme lähestyä jo muutamia VC-sijoittajia ennen, kuin teimme päätöksen kierroksen pienentämisestä, ja huomasimme, että byrokratia oli todella hidasta.”

Saarinen kertoo, että myös bisnesenkeleiden parissa oli paljon eroja, miten toimivat: ”Toiset vetkuttivat päätöksentekoa kauan ja toisilla oli monenlaisia ehtoja rahoitukselle. Sanoin suoraan, että ehdot eivät käy, mikä oli monelle selvästi yllätys.”

eWattin yrittäjä Timo Saarinen sekä Yritystehtaan yritysvalmentaja Lennu Keinänen

 

Vinkit rahoituskierrokselle muille yrittäjille

  1. Rakenna kierros luotettavan veturin varaan.
    "Rahoituskierrokselle lähtiessä kannattaa miettiä etukäteen, kuka voisi toimia kierroksen liidinä ja luoda pohjan kierrokselle. Se antaa koko paketille uskottavuutta. Riippuen rahoituksen koosta rahoituskierroksen liidi voi olla eri taho esimerkiksi vc-sijoittaja tai bisnesenkeli. Toki on myös tilanteita, että yritys ei itse pääse valitsemaan”
  2. Ole valmis sanomaan ei.
    "Kaikki ehdot eivät käy, ja se on hyvä sanoa ääneen. Moni sijoittaja yllättyy, kun ei lähdetäkään kaikkiin ehtoihin mukaan. Kun on yhteinen tahtotila, ei eriävät näkemykset ole suoraan ongelmia, vaan niihin löytyy yhdessä molempia tyydyttävä ratkaisu"
  3. Rakenna uskottavuutta asiakkaiden kautta.
    ”Startupin uskottavuus sijoittajien silmissä rakentuu konkreettisista teoista ja selkeästä viestinnästä. Meidän kokemuksemme mukaan paras tapa vakuuttaa sijoittaja on syvällinen ymmärrys omasta asiakaskunnasta. Mitä enemmän olet keskustellut asiakkaidesi kanssa, sitä paremmin pystyt sanoittamaan ratkaisusi tarpeellisuuden ja arvon. Tämä auttaa viestimään uskottavasti myös sijoittajille."
  4. Tiedä, mihin olet menossa.
    "On tärkeää esittää konkreettiset suunnitelmat: miten aiot käyttää rahoituksen, miltä kassavirta näyttää, ja mikä on polku kannattavaan liiketoimintaan. Kun nämä elementit ovat kunnossa, syntyy vaikutelma: “Tällä tiimillä on selkeä suunta – ja kontrolli.”

 

Hautomo toi ympäristön, osaamisen ja uusia yhteistyökumppaneita

Tulevaisuus näyttää toimitusjohtajan silmin tällä hetkellä erittäin hyvältä. Lähiajan tähtäin on kasvussa ja kansainvälistymisessä.

"Meillä on kovat tavoitteet tälle vuodelle. Haluamme, että palvelumme on käytössä 500 kiinteistössä vielä tämän vuoden aikana ja tavoittelemme lähes miljoonan liikevaihtoa.”

”Hieman pidemmällä aikavälillä kansainvälistyminen on selkeä tavoite. Hyvin vaikea sanoa, missä kokoluokassa painitaan muutaman vuoden päästä, mutta emme ole jäämässä pieneksi yritykseksi. Tämä on vasta alkua", Saarinen jatkaa.

eWattin kasvun tukena on ollut Yritystehtaan Hautomo. Saarinen myöntää, että suhtautuminen hautomoon oli aluksi varautunutta, pitkän yrittäjäkokemuksen vuoksi.

"Ajattelin, että mitä apua Hautomo voi minulle tarjota. Yrityksen pyörittäminen on minulle tuttua jo lähes kahden vuosikymmenen ajalta. Mika Fisk kuitenkin houkutteli tutustumaan ja lopulta vakuutti, että tästä voi olla meille hyötyä."

Nyt kaksi vuotta Hautomossa olon jälkeen kokenut yrittäjä myöntää hyötyneensä ajastaan Yritystehtaalla.

 

"Suosittelen ehdottomasti Hautomoa. Sparrausapu ja ulkopuolisen näkökulmat ovat olleet arvokkaita. Toisinaan toimitusjohtajana oleminen on aika yksinäistä ja startupin vetäminen on jatkuvaa epävarmojen päätösten tekoa. Toisinaan se, kuinka nopeasti teet päätöksiä ratkaisee enemmän, kuin se oliko ratkaisu oikea.”

 

Hautomon tarjoama tuki on näkynyt monella tasolla aina rekrytoinneista, palvelun kehittämiseen ja vaikeiden tilanteiden päätöksentekoon.

"Monet Growing Glocal – ryhmävalmennukset ovat olleet aiheeltaan tuttuja, mutta ne ovat silti pistäneet joka kerta miettimään asioita ja antaneet mahdollisuuden syventyä teemaan.”

Merkittävimmäksi yksittäiseksi teemaksi Saarinen nostaa brändin rakentamisen:

”Brändin mukainen viestintä näkyy meillä nyt kaikessa – tarjouksista asiakasviestintään. Olemme tuoneet arvomme selkeämmin esiin ja henkilöstö on ne allekirjoittanut. Brändikirjan tekeminen on auttanut jokaista ymmärtämään, miten näymme ja kuulumme missäkin kanavassa ja paikassa."

Yritystehtaan yhteisö on myös avannut ovia uusiin verkostoihin ja yhteistyöhön muiden hautomoyritysten, kuten Hivon ja Melli Ecodesignin kanssa, kanssa. Myös nykyinen myyntivastaava löytyi Hautomon kautta.

"Suosittelen ehdottomasti Hautomoa. Sparrausapu ja ulkopuolisen näkökulmat ovat olleet arvokkaita. Toisinaan toimitusjohtajana oleminen on aika yksinäistä ja startupin vetäminen on jatkuvaa epävarmojen päätösten tekoa. Toisinaan se, kuinka nopeasti teet päätöksiä ratkaisee enemmän, kuin se oliko ratkaisu oikea.”

Myös Yritystehtaan yhteisö ja tilat saavat Saariselta kehuja: ”Yritystehtaalla on mukavaa porukkaa ja tänne on aina kiva tulla."

Onko sinun yritykseksi seuraava Hautomoon hyväksytty startup? Kurkkaa lisätietoja Hautomosta.