Kehitä ja kehity! | Yritystehdas

Startupin rahoituskierros saa potkua vahvasta pitch deckistä

Kirjoittanut Yritystehdas | 20.11.2024 6:15

Kansainvälistä kasvua tavoitteleva startup voi päästä ulkopuolisen rahoituksen lähteille suoraan Jyväskylän bisnesekosysteemin kautta. Neuwon toimitusjohtaja Johannes Harju on kokenut yrittäjä, joka on oppinut paljon pitch deckin rakentamisesta ja startupin rahoituskierroksen kasaamisesta.

Tekoälybisnes kukoistaa maailmalla, mutta kilpailu on tiukkaa. Tämän on huomannut Jyväskylästä ponnistava Neuwo, jonka bisnesideana on tarjota tehokasta tiedon luokittelua ja mahdollistaa sisältöön pohjautuva mainonta. Palvelu nojaa startupin omaan tekoälypohjaiseen ratkaisuun.

Neuwo on jo kolmas firma, jossa Johannes Harju toimii yrittäjänä. Samalla se on ensimmäinen, jolla on vahvaa kansainvälistä kasvupotentiaalia. Parin vuoden aikana startup on saanut isosti jalansijaa Suomessa; käytännössä kaikki kotimaiset mediatalot käyttävät Neuwon teknologiaa.

”Vaikka olisi kuinka hyvä markkinajohtaja kotimaassa, kansainvälistyminen on tosi kovan työn takana ja vetää nöyräksi. Neuwon järjestelmän pyörittäminen on niin kallista, ettei Suomi riitä meille markkina-alueena. Siksi meidän on pakko kansainvälistyä”, Harju kuvailee.

Neuwon toimitusjohtajana Harju tietää, että kansainvälistymiseen tarvitaan osaamisen lisäksi rahoitusta. Toistaiseksi startup rullaa omistajiensa rahoilla, mutta startupin rahoituskierroksen kasaaminen on parhaillaan työn alla. Onnistumiset luovat uskoa rahoituksen saamiseen.

 

”Vaikka olisi kuinka hyvä markkinajohtaja kotimaassa, kansainvälistyminen on tosi kovan työn takana ja vetää nöyräksi."

Johannes Harju, Neuwo

 

”Viimeisimpänä Euroopan suurin ja vaikutusvaltaisin media Der Spiegel koki, että toimme heille jotain, mitä kukaan muu ei ole voinut aiemmin tarjota. Kyseessä on merkittävä innovaatio, sillä pystymme tekemään heidän datallaan yleisökohdennuksia.”

Neuwon ratkaisun ansiosta mainonta kohdistuu suoraan käyttäjän mielenkiintoon, eikä se seuraa selaushistoriaa tai ID-tietoja. Siksi se on GDPR:n kannalta turvallinen. Palvelulla on kiinnostava tulevaisuus, kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat selaimista pian kokonaan.

 

Asiantuntija-apu tukee startupin rahoituskierroksen kokoamista

Kun Neuwo perustettiin keväällä 2022, se pääsi mukaan Yritystehtaan Hautomo-valmennukseen. Kuukausittaiset tapaamiset auttoivat Harjua pysähtymään olennaisten asioiden äärelle, toivat rakennetta alkuvaiheen startupin kehittämiseen ja tarjosivat tietoa erilaisista rahoitusvaihtoehdoista.

Startupin rahoituskierroksen kasaaminen ei kuitenkaan onnistu ilman pitchaustaitoa. Hautomossa Harju rakensi Neuwolle ensimmäisen pitch deckin. Hän pääsi työstämään sitä edelleen International Venture Academyssa (IVA), joka on sijoittajaohjelma startup- ja scale-up-yrityksille.

Jyväskylän kaupungin elinkeinopalveluiden IVA-ohjelmassa kokeneet ja osaavat eurooppalaiset enkelisijoittajat auttavat yrityksiä viilaamaan rahoitusvalmiuttaan. Vuonna 2023 Neuwo pokkasi voiton sekä IVA-ohjelmassa että Business Rallyn Investor Dayssa.

”IVA-ohjelmasta ja Business Rallysta sain arvokasta palautetta, millainen kunnon pitch deckin pitää olla. Pystyykö deckillä lähtemään sellaisiin sfääreihin, joita itse maalailee liiketoiminnalle?”

”Olennaista oli myös sijoittajaprofiilin rakentaminen. Haemmeko enkeli- vai vc-sijoittajaa? Onko sijoittajalla jatkorahoitukseen mahdollisuuksia? Voiko sijoittaja tarjota muutakin kuin rahaa? Tunteeko sijoittaja toimialaa?” Harju valaisee.

IVA ja Business Rally toivat Neuwolle positiivista näkyvyyttä ja avasivat ovia verkostoihin. Harju näkee paikalliset tilaisuudet osuvana mahdollisuutena saada Jyväskylään sellaisia bisnesmaailman ihmisiä, jotka tyypillisesti pyörivät lähinnä Helsingissä Slushissa.

 

Ulkopuolinen rahoitus auttaa skaalaamaan myyntiä ja vähentää riskejä

Ensimmäistä rahoituskierrosta Harju alkoi kasaamaan Businessa Rallyn voiton jälkeen eli noin vuosi sitten. Hautomosta saadut opit ulkopuolisen rahoituksen lainalaisuuksista ja ehdoista tulivat tarpeeseen. Tällä hetkellä Harju pyrkii edistämään startupin rahoituskierrosta itsenäisesti.

Tuoreimpana Neuwon tekoälypalvelu on herättänyt kiinnostusta Itävallassa, jossa paikalliset valtiolliset rahoitusinstrumentit lupaavat hyvää. Startupin vauhti on kova, sillä Harjun mukaan joka viikko tapahtuu jotakin merkityksellistä, joka saattaa lisätä sijoittajien kiinnostusta.

 

”Tärkeimpänä ulkopuolinen rahoitus mahdollistaisi myynnin skaalaamisen Euroopassa ja muualla maailmalla. Jotta markkinoihin pääsee käsiksi, tarvitaan paikallisia myyntiagentteja eri maista. He tietävät kohdealueen toimintatavat ja tuntevat verkostot.”

Johannes Harju, Neuwo

 

”Toistaiseksi skaalauslukumme eivät ole olleet riittävällä tasolla. Kun sijoittajilla ei ole ollut uskoa, se on haitannut mahdollisuuksiamme laajentaa markkinaosuuksia. Viime vuosi oli muutenkin historian vaikein vuosi hakea rahoitusta.”

Harju ei halua rakentaa sijoittajasuhteita väkisin, sillä lainarahalla pystytään edelleen skaalaamaan bisnestä tiettyyn pisteeseen saakka. Ulkopuolisen rahoituksen hyödyt ovat silti merkittävät.

”Tärkeimpänä ulkopuolinen rahoitus mahdollistaisi myynnin skaalaamisen Euroopassa ja muualla maailmalla. Jotta markkinoihin pääsee käsiksi, tarvitaan paikallisia myyntiagentteja eri maista. He tietävät kohdealueen toimintatavat ja tuntevat verkostot”, Harju painottaa.

Lisäksi ulkopuolinen rahoitus auttaisi vahvistamaan startupin teknologiapohjaa. Neuwo käsittelee koko ajan yhä isompia datamääriä, joten teknologian pitää pysyä kasvuvauhdissa mukana.

”Totta kai ulkopuolinen rahoitus parantaisi riskiturvaa. Tähän asti olemme käyttäneet vain omaa rahaa ja lainarahaa, joten sijoitettu rahoitus olisi myös tervetullutta. Samalla ulkopuolinen rahoitus toimisi vipuna esimerkiksi Business Finlandin rahoitusinstrumentteihin.” Jos kaipaat apua rahoitusvaihtoehtojen kartoittamiseen sekä rahoituskepoisuuden kehittämiseen, tutustu Yritystehtaan Rahoitusvalmennukseen.

 

Pitch deckin viilaaminen vaatii jatkuvaa työtä, kun liiketoiminta kehittyy

Startupin rahoituskierroksen rakentaminen ja pitchaus kulkevat käsi kädessä. Ihannetilanteessa pitch deck on rakennettu siten, että oikeat elementit ovat oikeassa järjestyksessä. Toisinaan pitch deckiä pitää varioida eri tavoin – riippuen siitä, millaisia sijoittajia tai rahoittajia kohdeyleisönä on.

”Pitch deckin rakentaminen on pakottanut kristallisoimaan sitä, mitä teemme. Samalla tietysti liiketoiminnan pitää aina vastata deckiä.”

Pitch deck elää siis sen mukaan, kun liiketoiminta, markkinat ja kysyntäkin elävät. Harju myöntää, että aluksi Neuwon deck oli varsin tekninen. Seuraavaksi deckiä hiotaan niin, että kärjessä ovat etenkin palvelun hyödyt. Onhan startup saanut vasta tuoreeltaan isoja brändejä referensseiksi.

”Miksi meidän palvelumme on tehokkaampi tapa mainostaa kuin Meta tai Google?” Harju havainnollistaa.

Pitch deck jalostuu ajan myötä entisestään, kun esimerkiksi visuaalisuuden merkitys korostuu. Vaikka yhdellä hyvällä deckillä olisi pärjännyt EBAN-tasoisessa (European Business Angels Network) kilpailussa, kuten Business Rallyssa, se ei välttämättä enää riitäkään johonkin toiseen kovatasoiseen kilpailuun.

”Startupin rahoituskierroksen kasaaminen ei ole koskaan itseisarvo vaan ulkopuoliselle rahalle on oltava merkityksellinen tarve ja sillä on saatava riittävä momentum aikaan oikeassa aikaikkunassa. Joskus se on tarvittava vipuvarsi, jotta yritys voi skaalata toimintaansa.”

Vuotta 2025 Harju odottaa mielenkiinnolla, sillä digimainonnan kontekstuaalinen kohdentaminen tulee lisääntymään vauhdilla. Se, missä Neuwo on vuoden päästä, jää nähtäväksi. Varmaa on, että startupin rahoituskierros auttaisi ainakin haukkaamaan merkittävän osuuden markkinasta.

Kaipaatko vauhdittajaa kansainvälisen kasvun tekemiseen? Tutustu, kuinka voimme auttaa Hautomossamme.