Kehitä ja kehity! | Yritystehdas

Kohti skaalautuvaa kasvua – SaaS-liiketoiminta haltuun Hautomossa

Kirjoittanut Yritystehdas | 13.5.2024 5:00

Parhaimmillaan SaaS-liiketoiminta avaa kasvuyritykselle ovet menestykseen. Sparky on päässyt kehittämään Hautomossa uutta SaaS-tuotettaan pilottivaiheeseen asti. Seuraavaksi palvelun tavoitteena on skaalautua ja hakea jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla.

SaaS-liiketoiminnassa (Software as a Service) yrityksen ohjelmistopalvelu toimii suoraan verkon välityksellä. Käytännössä palvelua voi käyttää missä tahansa, kunhan käytössä on nettiyhteys. Ketterä ja skaalautuva SaaS-liiketoimintamalli on Sparkyn ytimessä.

Sparky on mobiilityökalu ja verkossa toimiva palvelu, joka edistää työhyvinvointia ja suorituskykyä. Käytännössä Sparky näyttää yksilö-, tiimi- ja työyhteisötasolla, miten organisaatiossa menee, mistä nykyinen tilanne johtuu ja miten toimintaa kannattaa johtaa.

Sparky syntyi vuonna 2020, kun yrityksen perustaneet Anna Savolainen, Verneri Wirenius ja Jukka Tahvanainen halusivat muuttaa organisaatioiden arkea tuottavammaksi ja kestävämmäksi tiedon avulla. Tiimillä on pitkä kokemus yritysvalmennuksesta sekä organisaatioiden ja työyhteisöjen kehittämisestä.

”Tiedämme, millaisia organisaatioiden haasteet ovat. Valmennuspuoli on ydinosaamistamme, mutta SaaS-liiketoiminta oli meille kaikille täysin uusi maailma”, yrityksen toimitusjohtaja ja perustajaosakas Anna Savolainen kertoo.

Niinpä kasvuyritys päätti lähteä mukaan Yritystehtaan Hautomo-valmennukseen kesäkuussa 2022. Takana on nyt lähes kahden vuoden intensiivinen matka, jonka aikana tiimin ymmärrys SaaS-liiketoiminnasta on lisääntynyt huimasti.

”Tajusimme, miten kapeasti katsoimme omaa bisnestämme, koska asiantuntijoina olimme niin syvällä tuotteen ytimessä. Valmentajina tiedämme kuitenkin todella hyvin, kuinka paljon omaa ajattelua voi avata, kun joku ulkopuolinen kysyy oikeita kysymyksiä ja ohjaa oikeaan suuntaan.”

Savolainen iloitsee, että heidän yrityksensä on saanut Hautomosta tueksi valmentajia, joilla on vahva tietotaito SaaS-liiketoiminnasta. Sparky on pystynyt soveltamaan arvokkaita ideoita ja näkökulmia saman tien omaan bisnekseensä.

 

Hautomosta käytännön oppia SaaS-palvelun tuotekehitykseen

Hautomoon lähtiessä Sparkylla oli jo ensimmäinen valmis SaaS-palvelu, joka on luonteeltaan valmentava oppimisen ja kehittymisen työkalu. Valmennuksessa yritys pääsi kehittämään uutta SaaS-palvelua, joka on ensimmäistä konsultatiivisempi ja pureutuu ryhmän suorituskykyyn tietyssä kontekstissa.

”Uusi tuoteversiomme tekee näkyväksi sen, miten vaikkapa tiimipalavereissa tiimin potentiaali kannattaa käyttää, jotta kohtaamisesta saadaan paras hyöty irti”, Savolainen kuvailee.

 

”Valmennus on antanut eväitä siihen, että olemme tulevaisuudessa valmiita rahoituskierroksille. Olemme esimerkiksi päässeet pitchaamaan rahoittajille. Tämä on tärkeää, koska tarvitsemme SaaS-palvelun tuotekehitykseen tulevaisuudessa myös ulkopuolista rahoitusta.”

- Anna Savolainen, CEO

 

Molempien SaaS-palveluiden ydin perustuu samaan tieteelliseen tutkimukseen ja kokemukseen, mutta algoritmia on hiottu ja kehitetty uuden tuotteen täsmätarpeeseen. Palveluita yhdistää se, että tiimi ja esihenkilö pystyvät yhdessä oppimaan ja kehittymään sekä muokkaamaan omaa toimintaansa ajantasaiseen dataan pohjautuen.

Hautomon aikana Sparky on kehittänyt uutta tuotettaan älykkääksi, jotta se toimii itsenäisesti ilman valmentajien jatkuvaa työpanosta. Apuna on ollut myös Business Finlandin kehityshanke, jonka ansiosta tuote pääsee vihdoin pilottivaiheeseen tulevan kesäkuun aikana.

Savolainen toteaa, että Hautomo on tarjonnut SaaS-liiketoiminnan edistämiseksi ja tuotekehityksen tueksi monenlaista oppia. SaaS-liiketoiminnan lainalaisuudet on huomioitu niin myynnin, markkinoinnin kuin rahoitusvalmiudenkin kehittämisessä.

”Valmennus on antanut eväitä siihen, että olemme tulevaisuudessa valmiita rahoituskierroksille. Olemme esimerkiksi päässeet pitchaamaan rahoittajille. Tämä on tärkeää, koska tarvitsemme SaaS-palvelun tuotekehitykseen tulevaisuudessa myös ulkopuolista rahoitusta.” Lue valmentajamme vinkkejä sijoittajan löytämiseen.

 

SaaS-liiketoiminta avaa mahdollisuuksia palveluiden skaalaamiseen

Millaisia hyötyjä SaaS-liiketoiminta tuo tullessaan? Sparkylle merkittävin syy SaaS-tuotteen toteuttamiselle oli skaalautuvuus. Näin entistä useampi organisaatio saa apua palvelusta arkeensa ja yritys itse pystyy kasvamaan entistä vauhdikkaammin.

”Valmennus on ollut tärkeä kasvumatka kohti SaaS-liiketoimintaa. Olemme oppineet paljon siitä, mitä skaalautuvan bisneksen pyörittäminen vaatii ilman, että joka käänteessä tarvitaan ihmiskäsiä.”

Skaalautuvan kasvubisneksen luominen ei olisi onnistunut ilman kunnianhimoista kehitystyötä. Savolainen muistuttaa, että tämä vaatii tietoista pysähtymistä. Yrittäjän hektinen arki vie helposti mennessään, joten pitkäjänteiselle suunnittelulle ja kehittämiselle pitää varata aikaa.

Viimeksi kuluneiden kuukausien aikana yritysvalmentaja Lennu Keinänen on ohjannut yrityksen tiimiä SaaS-liiketoiminnan käytänteissä. Keinänen tunnetaan SaaS-palveluna toimivan Paytrailin perustajana. Hän on auttanut ymmärtämään, miten SaaS-palvelua oikeasti kehitetään.

”SaaS-liiketoiminnan haltuunotto on vaatinut myös ajattelutavan muutosta. Valmentajina meidän on pitänyt oivaltaa, että SaaS-tuote todella toimii itsenäisesti ilman, että asiakasta tarvitsee taluttaa kädestä pitäen.”

SaaS-liiketoiminnan kehittämisessä on keskeistä jatkuva uudistumiskyky sekä ketteryys kokeilla ja muuttaa suuntaa tarvittaessa. Tekemistä pitää osata katsoa läheltä mutta myös kauaskantoisesti. Periksiantamaton asenne on tullut tarpeeseen, ettei heti ensimmäinen vastoinkäyminen lannista.

”Olemme pohtineet erilaisia ratkaisuja, jotta SaaS-tuotteemme on turvallinen ja luotettava niin yksittäisten henkilöiden anonymiteetin kuin koko organisaation näkökulmasta. Sisältäähän palvelumme paljon vaikkapa henkilötietoja ja suorituskykydataa”, Savolainen havainnollistaa.

 

Verkosto tarjoaa osaajia SaaS-liiketoiminnan kasvattamiseksi

Seuraavaksi Sparky haluaa viedä uuden SaaS-palvelunsa Euroopan markkinoille ja sitten muualle maailmaan. Jo nyt Sparkyn asiakkaina on yrityksiä, joiden tiimeissä on käyttäjiä ulkomailla.

Hautomo-valmennus on opettanut, että kasvuhaaveet ja kansainvälistymissuunnitelmat eivät kuitenkaan toteudu ilman osaavaa tiimiä. Yrityksen tavoitteena on rekrytoida uusia osaajia nykyiseen kokoonpanoonsa, jotta SaaS-liiketoimintaa on mahdollista kasvattaa kestävästi.

 

”Olemme päässeet Hautomon aikana uuden palvelumme tuotekehityksessä aina pilotointiin asti. Innostunein mielin odotamme, mitä uusi SaaS-tuotteemme poikii. Uusi tuoteversio on herättänyt todella paljon kiinnostusta, joten olemme selvästi ajankohtaisen aiheen äärellä.”

- Anna Savolainen, CEO

 

”SaaS-liiketoiminnan laajentaminen tarkoittaa meille sitä, että tarvitsemme osaamista etenkin SaaS-palvelun kansainväliseen myyntiin ja tuotekehitykseen”, Savolainen toteaa ja jatkaa:

”Hautomon verkostosta olemme jo löytäneet tuotekehityskumppaneita, pilottiasiakkaita ja markkinointiosaajan. Uskon, että verkoston kautta voimme löytää vielä lisää hyviä tekijöitä.”

Hautomo-valmennuksen kanssayrittäjät ovat olleet Sparkylle arvokkaita kontakteja. Esimerkiksi PoweResta on antanut vinkkejä SaaS-liiketoiminnan mittarointiin ja myyntiin ja Cityspotting on auttanut sparraamaan muun muassa rekrytointiasioissa.

”Olemme päässeet Hautomon aikana uuden palvelumme tuotekehityksessä aina pilotointiin asti. Innostunein mielin odotamme, mitä uusi SaaS-tuotteemme poikii. Uusi tuoteversio on herättänyt todella paljon kiinnostusta, joten olemme selvästi ajankohtaisen aiheen äärellä.”