Skip to content
Oona Viljakainen29.10.2019 13:06

Herätä tunteita, mittaa tuloksia

Brändääminen ei ole suinkaan uusi juttu, mutta vielä viimeaikaisten tutkimusten mukaan yli 80% yritysjohtajista määritteli brändin olevan yhtä kuin yrityksen logo.

”Brändi on paljon muutakin kuin logo. Se on asiakkaan kokemus siitä yrityksestä. Ja siitä, onko se sellainen, joka tuo hänelle lisäarvoa. Näin lyhyesti kiteytettynä”, Visual Fridayn luova johtaja Mari Mansikkamäki tiivistää.

”Brändääminen on ydinviestien tunteistamista. Sulla on ydinpalvelu ja sä oot tehnyt siitä ydinviestin, joka kertoo, mikä on se sun palvelulupaus asiakkaalle. Ja kun sun pitää saada tunteistettua tämä ydinviesti, puhutaan brändityöstä”, Aava&Bang Oy:n luova johtaja Mikko Kalliola kertoo.

Kalliolan mukaan brändin pitää lähteä firman sisältä. Se pitää elää todeksi, ettei se ole vain päälleliimattu maski:

”Pitää tuntua siltä, että elää ja hengittää sitä."

Brändin rakentaminen on tärkeää toimialasta riippumatta. Sekä Mansikkamäki että Kalliola uskovat, että brändien merkitys ei tule tulevaisuudessa vähenemään, päinvastoin. Brändin merkitys tulee kasvamaan, koska digitaalisessa maailmassa asiakkaat kohtaavat yritysten viestejä nopealla tahdilla ja ensivaikutelma on tehtävä nopeasti.

”Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, joten panosta siihen digitaalisessakin ympäristössä”, Mari Mansikkamäki kannustaa.

 

Miksi panostaa digimarkkinointiin?

”Digimarkkinointi on markkinointia digitaalisissa kanavissa esim. Facebookissa ja Googlesta. Kaikki mikä liikkuu digimaailmassa, on digimarkkinointia. Voitaisiin puhua enemmän markkinoinnista digitaalisessa maailmassa, koska kaikki digitaalistuu”, Suomen Digimarkkinointi Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Jaakko Suojanen kertoo.

Perinteisestä markkinoinnista digimarkkinointi erottuu mitattavuudella. Kun käytämme esimerkiksi sosiaalista mediaa tai Googlea, meistä jää paljon jälkiä.

”Digitaalista markkinointia on noiden jälkien mittaaminen, ja sitä kautta markkinoinnin tulosten todistaminen. Markkinointia ei voi tehdä enää tänä päivänä ilman lukuja”, Jaakko Suojanen sanoo ja korostaa, että lukuja pitää myös ymmärtää:

”On tärkeää, että ymmärtää oman bisneksen luvut. Ei auta, jos pystyt mittaamaan lukuja, mutta et ymmärrä niitä. Tämä pätee niin markkinointiin kuin bisnekseen ylipäätään.”

Google on valtaosalle paikka, mistä lähdetään ottamaan uusista asioista selvää. Suojanen kertoo, että Google on mahtava paikka markkinoida, koska näyt ihmisille, kun he etsivät sua, etkä keskeytä ihmisten tekemistä.

”Kun ihminen etsii sua tai sun palveluita, niin sä löydyt helpommin Google mainonnan avulla. Google ohjaa käsittämättömän määrän liikennettä ja varsinkin ostoperusteista liikennettä eli juuri ne, jotka on oikeesti menossa ostamaan jotain.

Millä aloittava yrittäjä pääsee digitaalisessa valtameressä alkuun?

”Ensimmäiseksi, ole itse aktiivinen Facebookissa ja LinkedInissa ja rakenna omaa brändiäsi. Toisekseen panosta hyviin verkkosivuihin, jotka lyötyy googlesta. Kiteytä se, miksi sulta kannattaa ostaa ja mikä sun kilpailuetu on. Kun näillä perusteilla rakennat verkkosivun ja asennat sinne seurannan niin pääset jo tosi pitkälle”, Suojanen tiivistää.

**

Blogi on koottu Yritystehdas Pop Upin brändi ja markkinointi päivän haastatteluista. Kuuntele tai katsele lisää Mikko Kalliolan ja Mari Mansikkamäen ajatuksia markkinoinnista ja brändäämisestä sekä Jaakko Suojasen ajatuksia digimarkkinoinnista Spreakerista tai Youtubesta.

Jaakko Suojanen:

Kuuntele "Brändi & markkinointi, Yritystehdas" podcast

 

Mikko Kalliola:

Kuuntele "Brändi & markkinointi, Yritystehdas" podcast

 

Mari Mansikkamäki:

Kuuntele"Brändi & markkinointi, Yritystehdas" podcast

 

avatar

Oona Viljakainen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT