Aisti on Jyväskylästä ponnistava startup, joka valmistaa akustiikkalevyjä luonnollisesta puukuidusta. Kasvuhakuinen yritys keräsi vuonna 2024 Suomen 9. suurimman rahoituskierroksen: yhteensä 29 miljoonaa euroa. Miten startupin liikeideasta kasvoi lopulta miljoonien investointi?
Kun tuore startup kontaktoi 2 000 potentiaalista sijoittajaa, vaaditaan rajattomasti itseluottamusta. Ulkopuolisen rahoituksen saaminen ei ole suinkaan läpihuutojuttu. Näin toteaa Aistin perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Paananen.
”Sijoittajien vakuuttamiseksi löysimme dataa, että rakennusalan taantuma ei kosketa meitä. Aistin tuotteet eivät mene asuntorakentamiseen vaan julkisen sektorin hankkeisiin, joissa tehdään pitkän aikavälin suunnitelmia ja investointeja”, Paananen kertoo.”
Viime vuosina vallinnut rakennusalan notkahdus ja markkinoiden yleinen epävarmuus vaikuttivat Aistin rahoituskierroksen kasaamiseen, mutta tätäkin suurempi haaste oli kansainvälisen rahoituskentän alavire.
”Sijoittajien vakuuttamiseksi löysimme dataa, että rakennusalan taantuma ei kosketa meitä. Aistin tuotteet eivät mene asuntorakentamiseen vaan julkisen sektorin hankkeisiin, joissa tehdään pitkän aikavälin suunnitelmia ja investointeja”, Paananen kertoo.
Vaikka Aisti valmistautui huolella ennen varsinaista rahoituskierrosta, lukuisat oman pääoman ehtoiset sijoittajat sanoivat startupille ei. Lopulta rahoituskierrokselle lähtivät mukaan suomalaiset pääomasijoittajat Maki.vc, Valve Ventures ja Voima Ventures.
”Sijoittajien syyt eivät olleet meistä riippuvaisia, joten emme lannistuneet. Olennaista oli löytää juuri meille oikeat pääomasijoittajat.”
Oman pääoman ehtoisten sijoittajien lisäksi Aisti sai lainaa pankilta, pääomalainaa entiseltä Ilmastorahastolta sekä kehitys- ja investointitukea Etelä-Savon ely-keskukselta.
”Koska pääomasijoittajat pyrkivät minimoimaan riskejä, kaikki vieraan pääoman rahoituslähteet piti varmistaa ennen oman pääoman ehtoista rahoitusta. Rahoituskierroksen kasaaminen oli kuin palapelin rakentamista”, Paananen kuvailee.
Ekologinen akustiikkalevy herättää kiinnostusta rakennusalalla
Millainen Aistin akustiikkaratkaisu rakennusalalle käytännössä on? Paananen kertoo sen olevan täysin uniikki. Luonnolliset materiaalit ja innovatiivinen valmistusprosessi erottavat Aistin akustiikkalevyt perinteisistä kivi- ja lasivillasta valmistetuista levyistä.
”Akustiikkalevymarkkinoilla on vain kourallinen toimijoita. Ne ovat dominoineet markkinoita, koska niiden tuotteet ovat halpoja ja niillä on hyvät tekniset ominaisuudet. Asiakkaat ovat kuitenkin toivoneet myös ekologista vaihtoehtoa”, Paananen sanoo ja jatkaa:
”Olemme lähteneet liikkeelle suoraan asiakastarpeesta. Aisti on tällä hetkellä ainoa toimija, jonka tuote on halvan hinnan ja hyvien teknisten ominaisuuksien lisäksi oikeasti ympäristöystävällinen.”
Aistin akustiikkalevyt valmistetaan puukuidusta niin kutsutulla vaahtorainausmenetelmällä. Prosessissa luonnolliset vetysidokset kuivuvat ja kiinnittyvät toisiinsa, mikä tekee levystä kestävän. Patentti takaa sen, että matalan tiheyden puukuitutuotteet ovat myös paloturvallisia.
Ekologiset akustiikkalevyt edistävät rakennusalan kestävyysmurrosta. Aistin levy on muoviton, joten se on helppo kierrättää. Se voidaan palauttaa takaisin tuotantoprosessiin, kompostoida, kierrättää kartonkina tai polttaa.
Koska Aistin akustiikkalevyissä ei ole muovin sideainetta, siitä ei vapaudu sisätiloissa orgaanisia yhdisteitä. Näistä yleisin on ihmiselle haitallinen formaldehydi, joka saattaa aiheuttaa iho-, silmä- tai hengitystieoireita. Aistin levy ei myöskään haise eikä kutise.
”Aistin levyihin on sitoutunut hiilidioksidia, ja muutenkin levyjen valmistuksen hiilijalanjälki on kohtalaisen alhainen päästöttömän energian ansiosta”, Paananen mainitsee.
”Akustiikkalevymarkkinoilla on vain kourallinen toimijoita. Ne ovat dominoineet markkinoita, koska niiden tuotteet ovat halpoja ja niillä on hyvät tekniset ominaisuudet. Asiakkaat ovat kuitenkin toivoneet myös ekologista vaihtoehtoa”
Rahoituskierroksen kasaaminen vaatii sisukasta asennetta
Aistin ainutlaatuinen innovaatio on ollut mainio ponnahduslauta sijoitusneuvotteluihin, sillä se vastaa monien sijoittajatahojen kestävyystavoitteisiin. Pelkkä hyvä tuote ei kuitenkaan riitä. Kannattava liiketoiminta on rahoituskeskustelujen keskiössä.
Paanasen mukaan Suomessa ei ole juurikaan pääomasijoittajia, jotka tekevät teollisia investointeja isommassa mittakaavassa. Siksi Aisti lähestyi vain joitakin suomalaisia sijoittajia. Eniten listalla oli sijoittajia muualta Euroopasta, jonkin verran Yhdysvalloista ja vähän Aasiasta.
”Pääosin kontaktoimme VC-sijoittajia ja joitakin Private Equity -rahastoja ja Family Office -rahastoja. Meillä ei ollut vielä liikevaihtoa ja haimme rahaa teolliseen scale-upiin, mikä on aika myrkyllinen yhdistelmä etenkin VC-sijoittajille”, Paananen toteaa.
Silti Aisti pystyi tekemään pienilläkin resursseilla sellaisia toimenpiteitä, joita sijoittajat arvostivat ja jotka rakensivat luottamusta. Rahoituskierrosta varten Aisti hankki ratkaisulleen tuotepatentin. Akustiikkalevyjen prosessiin liittyvät innovaatiot startup halusi kuitenkin pitää salassa.
”Rahoittajat vaativat kaupallisia näyttöjä siitä, että joku on valmis ostamaan tuotettamme. Myynti taas vaati henkilökohtaisia suhteita.”
Aistin tiimiläisillä on spesifiä ja monipuolista osaamista, ja koko tiimin työpanos rahoituksen saamiseksi oli Paanasen sanoin erittäin vahva.
”Kun sijoittajat sijoittavat tällaisessa vaiheessa olevaan startupiin, tiimi on valtavan tärkeä. Oikeiden ihmisten pitää olla oikeilla paikoilla ja tukea kokonaisuutta senhetkisessä tilanteessa.”
Merkittävällä rahoituksella kaupallisen mittakaavan tehdas pystyyn
Aistin tavoitteena on olla maailman suurin akustiikkalevyjen valmistaja. Tulevaisuus näyttääkin lupaavalta. 29 miljoonan euron rahoituskierros takaa startupille kaupallisen tehtaan rakentamisen. Tehtaan on tarkoitus valmistua Kiteelle vuoden 2026 elokuussa.
Kun nykyisen Jyväskylässä sijaitsevan tutkimus- ja pilottilaitoksen tuotantokapasiteetti on 1 000 neliömetriä akustiikkalevyä vuodessa, tuleva tehdas tuottaa 2,5 miljoonaa neliömetriä. Harppaus kaupallisen mittakaavan tuotantoon on merkittävä.
”Ambitiotasomme on tosi korkealla, ja kasvuun on hyvät mahdollisuudet. Meillä on osaava tiimi, riittävä rahoitus tehtaan investointiin ja tuote, jota asiakkaat haluavat”, Paananen kiteyttää.
Aisti oli myös mukana Yritystehtaan Hautomo-valmennuksessa. Startupin suunta oli kuitenkin alusta asti selkeä ja kunnianhimoinen. Tiimin kokemus ja vahva yrittäjyysosaaminen siivittivät yrityksen nopeasti seuraavaan kehitysvaiheeseen.
”Yritystehtaan valmentajilla on laaja-alaista osaamista, ja heillä on hyvät resurssit auttaa varsinkin aloittavia startupeja”, Paananen arvioi.
Aisti hyödynsi aktiivisesti etenkin Yritystehtaan moderneja tiloja. Neuvotteluhuoneet olivat lähes päivittäisessä käytössä – myös sijoituskeskustelujen näyttämönä.
”Toimme kansainvälisiä sijoittajia Yritystehtaan tiloihin. He olivat vaikuttuneita hyvästä ilmapiiristä.”
Hautomosta valmistumisen jälkeen katse edessäpäin!
Onko startupisi ottamassa uutta askelta kohti kasvua – tutustu Hautomoomme!