Skip to content
kolme-henkilöä-seisoo-rivissä-ja-hymyilee
Yritystehdas27.5.2025 15:46

Kirkasta kilpailuetusi – Näin kehität markkinalähtöistä kilpailuetua yrityksessäsi

Kirkasta kilpailuetusi – Näin kehität markkinalähtöistä kilpailuetua yrityksessäsi
5:56

Yritysten menestys ei tänä päivänä riipu vain hyvästä tuotteesta tai palvelusta. Ratkaisevaa on kyky erottua markkinoilla, toisin sanoen yrityksen on osattava kiteyttää selkeä markkinalähtöinen kilpailuetunsa. Tätä haastetta lähdettiin ratkomaan Kyky kasvaa kestävästi -hankkeessa, jossa yhdistettiin asiantuntijatieto, pelilliset työkalut ja yritysten kehitystyö. Yhteistyökumppaneina toimivat markkinalähtöisen kilpailuedun asiantuntija ja tietokirjailija Markku Vierula sekä pelillisten keskustelutyökalujen kehittäjä Topaasia Oy

 

Miksi kilpailuedun kirkastaminen on kriittistä? 

Kilpailuedun merkitys yrityksen pitkäjänteisen menestyksen perustana on kiistaton. Ilman selkeää ja johdonmukaista erottuvuustekijää yritykset joutuvat helposti mukaan hintakilpailuun ja harmaaseen massaan, jossa ainoa keino erottautua on hinta – ja se on tie, joka harvoin johtaa kestävään kasvuun. Markku Vierula korostaa, että Suomessa vain 1–3 % tuotteista tai yrityksistä on todellinen kilpailuetu. Tämä on huolestuttava tilanne maassa, joka on yksi maailman johtavista patenteissa, mutta jonka kyky kaupallistaa ja erottaa innovaatiot markkinoilla on vaatimaton (sija 87 globaalissa vertailussa). 

Kilpailuedun kirkastaminen vaatii yrityksiltä rohkeutta tehdä valintoja ja rajauksia. 

On tunnistettava tarkasti: 
 • Kenelle arvoa tuotetaan 
 • Millaista ylivoimaista hyötyä ja merkitystä asiakkaille syntyy 
 • Miten yritys positioituu suhteessa kilpailijoihinsa ja markkinaan 

Liian usein suomalaisyritykset keskittyvät Vierulan mukaan tekemään sitä samaa ja "kaikkea vähän" sen sijaan, että ne löytäisivät oman erottuvan ydinideansa ja rakentaisivat liiketoimintaa sen varaan. Vierula tuo esille ilmiön, jota hän kutsuu "kehittämisen paradoksiksi": Yli 60 % yrityksistä kertoo kehittävänsä jatkuvasti uutta, mutta kehittämisen vaikutukset jäävät usein marginaalisiksi. Tämä herättää kysymyksen, olisiko joskus jopa parempi keskittyä tekemään vähemmän mutta merkityksellisempää työtä ja että onko tuotelähtöinen ajattelu jo nähnyt parhaat päivänsä?”. 

Vierula muistuttaa myös, että kilpailuedun etsiminen ei ole vain liiketoimintajohtajien tehtävä: ”Yhteinen ajattelu, eri näkökulmien ja osaamisten yhdistäminen sekä kriittinen keskustelu ovat olennaisia. Parhaat oivallukset syntyvät usein eri alojen asiantuntijoiden yhteistyössä”. Kilpailuedun kirkastaminen onkin pohjimmiltaan yrityksen identiteetin, asiakasymmärryksen ja markkina-aseman terävöittämistä. Se luo selkeän suunnan päätöksenteolle ja antaa yritykselle mahdollisuuden hallitusti rakentaa kasvuaan niin paikallisilla kuin kansainvälisillä markkinoilla. 

Innovaatioekosysteemit kaipaavat tekoja - Lue ekosysteemijohtamisen asiantuntija Iiro Jussilan näkemykset aiheeseen!

2025-DSC01166-Kuv-Aki-Suomela-1920px

Markku Vierula pelipolottityöpajassa yhdessä yrittäjien kanssa


Pelillinen ratkaisu: pilotit Jyväskylässä 

Näiden haasteiden ratkomiseksi kehitettiin Markkinalähtöinen kilpailuetu -pelipakka yhteistyössä Topaasian ja Vierulan kanssa. Pakka auttaa yrityksiä ja innovaatiotiimejä kirkastamaan kilpailuetunsa strukturoidun keskustelun avulla. Sisältö pohjautuu osin Vierulan kansainvälisesti julkaistuun kirjaan Find Your Market-Oriented Competitive Advantage - A Toolkit for Strategy and Branding, Springer Nature, 2024. Ensimmäinen pelipilotti järjestettiin huhtikuussa 2025 Jyväskylän Yritystehtaalla. Mukana olivat mm. yritykset Solixia, Kova Gear, RSD ja Voice Intuitive, sekä joukko valmentajia ja asiantuntijoita. Markku-Vierula-hymyilee-kirjojensa-kanssa

”Topaasia-pakan kautta pääsi pysähtymään ja miettimään hetkeksi tärkeitä kilpailuedun kulmia. Ne jäävät helposti arjessa kirkastamatta”, pilottipajan osallistuja kommentoi pelin jälkeen. ”Keskustelu vei kyllä oikean asian äärelle ja kirvoitti päätöksiä toimistakin.”

Pilottipajan asiantuntijaosallistujana Vierulan mukaan pelin vahvuus on siinä, että keskustelua ohjaa kokenut fasilitaattori: ”Kilpailuedun rakentamisen suurin ongelma on, että sitä ei tehdä yhdessä eri näkökulmista. Hyvä pelinvetäjä haastaa keskustelijoita ja pitää fokuksen oikeassa paikassa – markkinoiden tarjoamissa mahdollisuuksissa eikä kilpailijoissa kuten tuotelähtöisessä ajattelussa. Tärkeää on pitää katse nimenomaan kilpailuedussa, joka helposti sekoitetaan kilpailukykyyn. Kilpailukykytekijät ovat niitä, joista kilpailuetu kirkastuu.” 

Markku-Verula--työpajassa-yrittäjän-kanssa

 

Katse tulevaan: pelin lanseeraus ja ekosysteemin muutos

Kehitetty pelipakka tarjoaa uudenlaisen ja helposti skaalautuvan työkalun liiketoiminnan kehittämiseen. Se luo turvallisen tilan haastaa ajattelua, testata liiketoimintamalleja ja keskustella strategiasta eri sidosryhmien kanssa jo kehitystyön alkuvaiheessa. Topaasia-peli tuo vastauksen myös yhteen Vierulan nimeämään ydinhaasteeseen: Suomessa vain 6 % pk-yrityksistä tavoittelee aktiivisesti kasvua.  

Kuten pilotoitu pelipakkakin, osallistavat ja keskustelua virittävät työkalut voivat auttaa yrityksiä tunnistamaan kasvun mahdollisuuksia. Lisäksi tämän tyyppinen työskentelytapa avartaa ajattelua ja laajentaa keskustelua, joka voi parhaimmillaan auttaa ja välttämään tyypillisen harhan yrityksessä eli toimintojen kehittämisen ilman selkeää kohderyhmää tai arvolupausta. ”Markkinalähtöinen ajattelu voi toimia yhdistävänä nimittäjänä, joka kokoaa toimijat yli oppilaitos-, tutkimus- ja yritysrajojen. Tarvitaan yhteistä ajattelutapaa ja luovuutta korostavaa yhteistyön kulttuuria, jotta syntyy innovaatioita, joilla on todellista markkinapotentiaalia.” Vierula kiteyttää. 

Vierulan visiona on, että markkinalähtöinen ajattelu ei jää vain harvojen yritysten kilpailuvaltiksi vaan kehittyy koko ekosysteemin uudeksi tavaksi lähestyä liiketoiminnan kehittämistä: ”Bisnesajattelu disruptoituu siinä missä teknologia ja palvelutkin. Tämä on minun tapani haastaa ja uudistaa strategista ajattelua: pistää syrjään se, mikä on jo tehty, ja auttaa luomaan jotain kokonaan uutta ja merkityksellistä”. 

Pelipakan virallinen lanseeraus tapahtuu syksyllä 2025, jonka jälkeen se pyritään saamaan yhä useamman yrityksen käyttöön osaksi strategiatyötä ja kasvun suunnittelua. 

Katso video Markku Vierulan ajatukset markkinalähtöisestä kilpailuedusta!

 

 

Haluatko kuulla, mitä Keski-Suomen innovaatiokentässä tapahtuu? Tilaa viimeisimmät artikkelimme suoraan sähköpostiisi!

 

logo-nauha-hanke

Artikkeli on osa Jyväskylän Yritystehtaan Kyky kasvaa kestävästi -hanketta. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023—31.8.2026.