Skip to content
Riva-clothing
Oona Tynkkynen30.10.2023 13:35

Asiakaslähtöisyys avain RIVA Clothingin kasvuun

Viime aikoina mediassa on ollut paljon puhetta suomalaisten designyhtiöiden ahdingosta. Vahvaa tasaista kasvua tekevä tuore Hautomoalumimme RIVA Clothing ei kuitenkaan lukeudu näihin. Vastuullista muotia tekevä yritys kolminkertaisti liikevaihtonsa ja kasvatti tiimiään kolmesta yrittäjästä seitsemän hengen tiimiin sekä palkittiin Keski-Suomen nuori yrittäjä -palkinnolla Yritystehtaan kaksivuotisen Hautomon aikana.

Yrityksen aloittaessa Hautomossa oli yrityksen liikevaihto 314 000 €. Viime vuoden liikevaihto ylitti 700 000 € ja tänä vuonna liikevaihdon odotetaan nousevan yli miljoonaan euroon.
“Ylitimme jo syyskuussa koko viime vuoden liikevaihdon. Tänä vuonna tavoitteena oli noin 30 % kasvu, mutta olemme tällä hetkellä noin 60% kasvuvauhdissa. Tähän tilanteeseen täytyy olla tässä hetkessä todella tyytyväinen. Tämänhetkisessä maailman tilanteessa harva meidän alalla on pystynyt edes edellisen vuoden myynteihin. Me pystytään kasvattamaan liikevaihtoa viime vuodesta yli 300 000 € ja se on huikeaa”, RIVAn yrittäjä ja toimitusjohtaja Riku Keihäsniemi iloitsee.

 

“Ylitimme jo syyskuussa koko viime vuoden liikevaihdon. Tänä vuonna tavoitteena oli noin 30 % kasvu, mutta olemme tällä hetkellä noin 60% kasvuvauhdissa."

- Riku Keihäsniemi, RIVA Clothing

 

RIVAn yrittäjät Riku Keihäsniemi ja Eeva Geier näkevät, että hyvän tilanteen taustalla on monta asiaa. Yrityksessä on tehty töitä pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. Lyhyesti sanottuna yrityksessä on tiedetty, mitä on tehty laskelmien ja suunnitelmien kautta. Mikä on RIVAn menestyksen salaisuus?

 

1.    Asiakaslähtöisyys on avain menestykseen

Riku ja Eeva korostavat, että yksi suurimmista syistä heidän menestykseensä on ollut asiakkaiden kuunteleminen ja tarpeiden ymmärtäminen: “Yksi iso asia menestyksen taustalla on se, että kuuntelemme asiakkaita, ja mitä he haluavat. Meidän valikoimamme vastaa sitä, mitä halutaan kuluttaa. Kun talous on tiukalla, luksustuotteista karsitaan ja ostetaan mieluummin järkevän hintaisia perusvaatteita, joita me tarjoamme”, Eeva avaa.

 

2.    Työkalut kasvun rakentamiseen suunnitelmallisuuden ja seurannan kautta

Yritykset tarvitsevat suunnitelmallisuutta ja seurantaa. RIVA Clothingille kaksivuotinen Hautomovalmennus tarjosi mm. työkaluja ja oppeja taloushallintoon ja kasvun suunnitteluun sekä seurantaan: “Seuraaminen ja ennakointi iskostui Hautomon aikana vahvasti ja jäi elämään ja tuomaan turvaa, kun on keinoja ennustaa myyntilukuja pitkälle eteenpäin.”

 

3.    Hyvinvointi on menestyksen perusta

Vaikka yrityksellä menee hyvin, ei koko kaksivuotinen Hautomotaival ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Oman jaksamisen rajat olivat toisinaan koetuksella, kun varaston suunnittelu meni pieleen tai kun sähkökriisi iski ja huoli tulevaisuudesta iski vasten kasvoja. Onneksi vastoinkäymiset jäivät lyhytaikaisiksi. Merkittävä oppi Hautomovalmennuksesta yrittäjille oli oman hyvinvoinnin tärkeys: “Tärkeä oppi Hautomon ajalta on ollut oman jaksamisen ja hyvinvoinnin kunnioittaminen ja sen etusijalle laittaminen. Voimme nyt paremmin kuin ennen Hautomoa ja osaamme tehdä valintoja arjessa omaa hyvinvointia kunnioittaen”, Riku ja Eeva kertovat.

 

4.    Hautomosta saadut verkostot:

Hautomosta jäi käteen oppien ja työkalujen lisäksi myös arvokkaita kontakteja. Yrittäjät korostavat verkostojen merkitystä, sillä ne ovat auttaneet heitä verkostoitumaan edelleen muiden osaajien kanssa ja saamaan suosituksia eteenpäin.
“Yritystehtaalla on huikea yhteisö. On mahtavaa, miten ihmiset yhdistyvät siellä toimialasta riippumatta. Ollaan saatu Hautomosta paljon hyviä kontakteja, mikä on todella merkittävä asia”, Riku sanoo.

 

5.    Rahoitusstrategia

RIVA Clothing on rahoittanut liiketoimintansa ja kasvuaan jatkuvalla tulovirralla eikä ole turvautunut lainoihin kasvun tukemiseen. Orgaaninen kasvu on vähentänyt taloudellisia riskejä ja antanut vapauden toimia oman vision mukaisesti. ”Emme halunneet ottaa taloudellisesti riskejä itse, ja on ihanaa, että ollaan saatu tehdä yrityksen kasvua siten, kuinka haluttiin”, Eeva jatkaa.

 

6.    Tavoitteellinen kasvu jatkuu

Yrittäjät näkevät RIVAn tulevaisuuden hyvänä ja tavoitteena on jatkaa samaa fiksua, voitollista kasvua. Parissa vuodessa on tarkoitus kasvattaa liikevaihtoa pariin miljoonaan euroon, kasvattaa tiimiä, laajentaa varastoa, löytää uusia yhteistyökumppaneita, laajentaa tuotevalikoimaa uusille osa-alueille mm. kodintuotteiden ja sporttivaatteiden osalta sekä kasvattaa brändiä. “Kaiken tämän teemme arvoista ja laadusta kiinni pitäen. Haluamme mennä koko ajan siihen suuntaan, missä nykypäivän vaateteollisuuden pitääkin olla”, Eeva sanoo.

 

Asiakaslähtöisyys ja suunnitelmallisuus avainasemassa

RIVA Clothingin tarina osoittaa, että suomalainen designyritys voi menestyä, kun panostetaan asiakaslähtöisyyteen, suunnitelmallisuuteen, verkostoihin ja omaan hyvinvointiin. Nämä ovat olennaisia tekijöitä, jotka voivat auttaa muitakin startupeja saavuttamaan menestystä vaikeissa markkinaolosuhteissa.

Yritystehtaan kokenut valmennustiimi haluaa olla aidosti mukana rakentamassa Hautomoyritystemme kasvua ja menestystarinoita. Yrityskohtaisesti räätälöitävä Hautomovalmennus voi tarjota tarvittavat työkalut ja tuen kasvun vauhdittamiseen, kuten RIVA Clothingin tarina osoittaa.

”Ei Hautomossa tehdä sinusta hyvää yrittäjää kahdessa vuodessa, vaan asiat pitää tehdä itse ja olla valmis ottamaan valmennusta vastaan ja kehittymään”, Riku tiivistää.

RIVA-clothing-cta

avatar

Oona Tynkkynen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616