Skip to content
Oona Viljakainen3.2.2025 8:00

Kasvua strategian kirkastamisella ja myynnin kehittämisellä

Startupin nopea kasvu harvoin on pelkkää sattumaa. Se vaatii säännöllistä ja suunnitelmallista kehitystyötä, selkeitä strategisia valintoja ja tavoitteellista myyntityön kehittämistä sekä ennen kaikkea niiden viemistä kurinalaisesti käytäntöön asti. Tuore Yritystehtaan alumni Easoft Docs on tästä hyvä esimerkki. Kaksi vuotta Yritystehtaan Hautomossa auttoi yritystä kirkastamaan suuntaansa ja valitsemaan tärkeimmät painopisteet, jolloin resurssit kohdistetaan oikeisiin asioihin vauhdittamaan kasvua.

Tavoitteena kirkastaa strategia

Easoft Docs syntyi rakennustyömailta kantautuneesta toiveesta. Työmailla toivottiin helpompaa tapaa tehdä raportteja suoraan kentältä papereiden täyttelyn sijaan. Toiminnanohjausjärjestelmään tarjoava Easoft vastasi kentältä kuuluneeseen tarpeeseen ja loi ohjelmiston, joka mahdollistaa raporttien täyttämisen puhelimella suoraan kentältä.

Kokeilu näytti, että käsissä on hyvä bisnes ja Easoft Docs perustettiin omaksi yhtiökseen marraskuussa 2019. Yritystehtaan Hautomoon yritys pääsi vuonna 2022.

 

”Olemme onnistuneet tekemään strategisia valintoja, jonka ansiosta voimme keskittyä tiettyihin asioihin emmekä pyöri joka paikassa. Aikaa ja rahaa säästyy paljon, kun keskittyy vain omalle liiketoiminnalle merkittäviin juttuihin.”

Aatu Liikanen, Easoft Docs

 

Kahden hautomovuoden aikana yritys on syventynyt kehittämään erityisesti kahta teemaa - strategiaa ja myyntiä. Strategian osalta tavoitteena oli saada iso kuva haltuun ja löytää selkeä näkymä asioihin, joihin kannattaa keskittyä.

Strategian kirkastamisessa on kaksikon mukaan onnistuttu.

”Olemme onnistuneet tekemään strategisia valintoja, jonka ansiosta voimme keskittyä tiettyihin asioihin emmekä pyöri joka paikassa. Aikaa ja rahaa säästyy paljon, kun keskittyy vain omalle liiketoiminnalle merkittäviin juttuihin”, Easoft Docsin toimitusjohtaja Aatu Liikanen sanoo.

Tärkein oppi strategiatyöstä muille yrittäjille jaettavaksi, on maltti pysähtyä säännöllisin väliajoin miettimään isoa kuvaa, joka arjen tekemisessä helposti unohtuu.

”Kun pysähdyt, kirjaa syntyneet ajatukset ylös ja vie ne käytäntöön. Laita ne kalenteriin ylös, äläkä vain palaa huomenna samaan vanhaan”, Turo Permikangas jatkaa.

 

Myyjistä asiantuntijoiksi

Toinen iso kehitystavoite Hautomossa oli myynnin kehittäminen. Myynnissä valmentajan johdolla on sparrattu kaikkea aina tarjousdokumenttien hiomisesta myynnin kokonaiskuvaan ja myynnin perustekemiseen.

”Olemme käyneet läpi muun muassa myyntitapaamisen kulkua, tarjousten laatimista, meidän asemointia suhteessa kilpailijoihin ja miten kerromme hyödyistämme. Kaikki tämä on kirkastanut sitä, mitä me teemme”, Turo kertoo ja jatkaa:

”Ollaan viety myynnissä konkreettisia asioita eteenpäin, eikä olla jääty vain fiilistelemään.”

Myynnin kehittäminen kantaa myös yrittäjien mukaan tulosta. Molemmat kokevat kehittyneensä myös omissa rooleissaan paljon.

”Olemme kehittyneet myyjistä asiantuntijoiksi, mikä näkyy erityisesti isojen kauppojen tekemisessä. Emme myy enää tuotetta, vaan kokonaishyötyä”, Turo kertoo.

”Oman fiiliksen mukaan kaupantekoprosenttimme on parantanut, kun olemme keskustelleet ja pohtineet päävalmentajamme Mika Fiskin kanssa myyntiä. Jos joka kuukausi puhutaan myynnistä, alkaa se pakosti jossain kohtaa vaikuttamaan”, Turo jatkaa.

Myös numerot puhuvat kasvun puolesta. Kahden Hautomovuoden aikana yritys on kolminkertaistanut liikevaihtonsa, parantanut tilikauden tulosta ja ylitti liikevaihdossa miljoona euroa.

Yrityksellä on tänä päivänä yli 600 asiakasyritystä ja yli 10 000 aktiivista käyttäjää, jotka tuottavat kuukausittain 25 000–30 000 dokumenttia. Easoft Docsin ohjelmiston avulla työmaiden dokumentointi on muuttunut vaivattomaksi ja nyt monet aiemmin dokumentoimatta jääneet asiat tulevat raportoiduiksi.

Easoft-Docs-blogi-2

 

Pohjoismaita valloittamaan

Myynnin ja strategian kehittämisen ohella Easoft Docs avasi myös markkinat Ruotsiin. Ensimmäisten kansainvälisten askeleiden ottaminen on opettanut paljon.

”Ruotsissa keskitytään hyvin eri asioihin, kun Suomen markkinassa. Esimerkiksi dokumenttien visuaalisuus on korostunut Suomeen verrattuna”, Aatu kertoo.

Yrityksellä on ollut alusta lähtien mukana natiiviruotsalainen myyjä, joka on auttanut tuomaan esiin kulttuurien välisiä eroja ja vetänyt hommaa Ruotsissa.

”Myynnin onnistumisen kannalta on hyvin eri tilanne, kun myydään natiiviruotsilla eikä itse englannilla”, Turo sanoo. Lähitulevaisuuden tavoitteena on saada kansainvälistä kasvua kiihdytettyä erityisesti Pohjoismaissa.

Yrittäjillä on mielessä erityisesti kaksi oppia, joita he haluavat jakaa muille yrittäjille.

”Kaiken keskiössä ovat oikeat henkilöt, jotka tuntevat kulttuurin ja tavat tehdä kohdemaassa. Kannattaa myös varata kansainvälistymiseen enemmän rahaa, kuin mitä ajattelee”, herrat sanovat.

 

”Hautomo kannatti ja kannattaa”

Sekä Aatu että Turo kokevat, että valmentajat sekä Hautomon muut yritykset ovat antaneet heille paljon. Yhteistyö Yritystehtaan kanssa on kaksikon mukaan ollut dynaamista ja mutkatonta.

”Päävalmentajamme Mikan kanssa työskentely on ollut suoraa, rehellistä ja avointa. Yritystehtaalle on aina ollut mukava tulla. Yritystehtaan ilmapiiri on arvostava niin muita ihmisiä kuin tehtyä työtä kohtaan.”

 

”Vinkkinä muille yrittäjille, kun hautomoon pääsee, hyödynnä sitä tosissasi. Ole aktiivinen tilaisuuksissa ja valmennuksissa. Käy tapahtumissa ja toimistolla sekä verkostoidu. Jos tulet Hautomoon, sitoudu tekemään asioita. Jos tulet ja sitoudut, saat tuloksia”

Aatu Liikanen ja Turo Permikangas, Easoft Docs

 

Arvokkaimpina asioina Hautomosta Aatu ja Turo ovat kokeneet kuukausittaiset tapaamiset päävalmentajan ja muiden valmentajiemme kanssa. Erityisesti viimeisen hautomovuoden tavoitteena oli hyödyntää paljon myös co-coahing mahdollisuutta.

”Tämä tavoite saavutettiin hyvin. Saimme valmennusta muun muassa Roope Pietilältä strategiaan, Henna Kautolta työhyvinvointiin ja Katriina Lahtiselta tuotejohtamiseen”, Aatu kertoo.

Molemmat ovat yhtä mieltä, että Hautomo kannatti heidän kohdallaan.

”Ehdottomasti suosittelisimme Hautomoa ja olemmekin jo suositelleet. Hautomo tarjoaa kovaa koutsausta suhteessa menetettyyn pääomaan”, herrat jatkavat.

”Vinkkinä muille yrittäjille, kun hautomoon pääsee, hyödynnä sitä tosissasi. Ole aktiivinen tilaisuuksissa ja valmennuksissa. Käy tapahtumissa ja toimistolla sekä verkostoidu. Jos tulet Hautomoon, sitoudu tekemään asioita. Jos tulet ja sitoudut, saat tuloksia”, kaksikko summaa.

avatar

Oona Viljakainen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616