Impulssi Valmennus on hyvinvointibisneksestä ponnistava yritys, joka investoi skaalautuvaan liiketoimintaan Hautomo-valmennuksen aikana. Nyt yritys haluaa parantaa ihmisten hyvinvointia ja yritysten menestystä. Ilman niitä yhteiskunta ei pyöri kestävästi. Kansalaisten kunto rapistuu vauhdilla, ja monen elämänhallintataidot ovat hukassa. Miten yhteiskunnan liikunta- ja terveysvelan kasvun voisi pysäyttää? Impulssi Valmennus tietää ratkaisun, sillä yrityksen tavoitteena on kohentaa ihmisten hyvinvointia ja yritysten toimintakykyä.
”Visiomme on saada aikaan terveempi kansa, tuottavampia yrityksiä ja tyytyväisempiä ihmisiä. Olemme onnellisuusbisneksen ytimessä”, Impulssin toimitusjohtaja Riku Aalto kuvailee ja lisää: ”Haluamme räjäyttää nykykäsityksen liikunnasta ja hyvinvoinnista niin, että ihmiset ryhtyisivät huolehtimaan itsestään armollisella, kestävällä ja arkeen sopivalla tavalla. Oivallutamme ihmisiä ymmärtämään, millainen merkitys hyvinvoinnilla on onnellisuuteen ja yritysten menestykseen.”
Impulssin liiketoiminta pohjautuu vaikuttaviin sisältöihin, joista on konseptoitu täsmäkoulutuksia. Yritys vie sanomaansa eteenpäin valmentajiensa avulla, kun koulutuksista valmistuu uusia personal trainereita, psyykkisiä ravintovalmentajia ja motivaatiovalmentajia.
Kun Aalto perusti Impulssin vuonna 2019, hän haali ympärilleen luotettavia osaajia. Nyt mukana on kahdeksan osakasta, joista Aallon lisäksi Teemu Karjaluoto ja Markus Kangas työskentelevät yrityksessä. Karjaluoto vastaa Impulssin markkinoinnista ja Kangas myynnistä.
Karjaluoto ja Aalto ovat tuttuja toisilleen jo 15 vuoden takaa. He näkevät, että ydintiimin tekijöiden henkilöbrändien ansiosta Impulssi on saanut luotua kovan luokan kouluttaja- ja asiantuntijatiimin. Hyvä maine on saanut alihankkijaverkoston luottamaan yritykseen.
”Unelmatiimimme koostuu liikunta- ja terveystieteiden, ravitsemuksen sekä psykologian asiantuntijoista, joita yhdistää vankka personal training -osaaminen”, Aalto mainitsee.
Merkittävät investoinnit luovat hyvät edellytykset kasvulle
Impulssi on vasta nuori kasvuhakuinen yritys, mutta sen bisnes on ehtinyt kokea isoja myllerryksiä. Pari vuotta sitten yritys ryhtyi panostamaan koulutusliiketoimintaansa. Strateginen päätös tarkoitti suuria investointeja, jotka rahoitettiin yrityksen kassavirralla ja tulorahoituksella. Lue enemmän startupin rahoitusvaihtoehdoista.
”Otimme tietoisen riskin. Rahaa ja voimavaroja paloi valtavasti. Tiesimme, että kun pistämme paukut koulutusten pystyttämiseen, emme voi kasvaa samanaikaisesti. Nyt Impulssilla on kuitenkin edellytykset nopeaankin kasvuun ja kannattavuuden parantamiseen”, Aalto taustoittaa.
Yrittäjänä menestyminen vaatii oikeaa ajoitusta. Juuri nyt epävarma maailmantilanne hankaloittaa Impulssin kasvua, sillä ihmiset eivät kuluta entiseen malliin. Aalto ja Karjaluoto luottavat siihen, että suotuisat ajat koittavat taas ennen pitkää.
Impulssin kilpailuedut kulminoituvat piinkoviin asiantuntijoihin ja digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lisäksi koulutusten elintapavalmennuskärki puhuttelee nyt enemmän kuin koskaan.
”Vaikka terveys- ja hyvinvointiala on herkkä erilaisille trendeille, meidän fokuksemme on säilynyt ennallaan. Olemme onnistuneet tuotteistamaan koulutuksemme kannattaviksi ympäri Suomen”, Karjaluoto kiteyttää.
Kaksikko korostaa Impulssin bisneksessä innovatiivisuutta ja rohkeutta olla alansa suunnannäyttäjä. Jo yli 210 henkilöä on osallistunut Impulssin koulutuksiin ja työllistynyt valmentajina erittäin hyvin.
”Asiakkaidemme työllistyminen ja pärjääminen oikeuttavat Impulssin menestyksen. Sen eteen teemme töitä. Olemme saaneet koulutuksistamme pelkästään kiitettävää palautetta”, Aalto riemuitsee.
Joustavasti räätälöity Hautomo tarjosi sparrausta ja tukea
Yritystehtaan Hautomo-valmennukseen Impulssi lähti mukaan loppuvuodesta 2021. Nyt kaksivuotinen matka on lopuillaan. Alun perin yritys innostui valmennuksesta, kun Karjaluoto konsultoi erästä toista hautomoyritystä markkinointikysymyksissä.
”Voin suositella Hautomoa, onpa kyseessä sitten ensimmäinen startup tai jo useampi yrityskauppa takana. Aiemmin olen vain mennyt eteenpäin apua kyselemättä. Näin vanhemmiten sitä alkaa kuitenkin kaivata myös muiden mielipiteitä”
- Riku Aalto, Impulssi Valmennus
Valmennusta varten yritys siirsi kirjansa Oulusta Jyväskylään, jossa Karjaluoto ja Kangas asuvat. Oulussa vastaavaa yritysvalmennusta ei ollut tuolloin tarjolla. Pääosin valmennukseen osallistui koko tiimi. Tiimistä Karjaluoto ja Kangas työskentelevät päivittäin osana hautomoyhteisöä Yritystehtaan tiloissa Kankaalla.
Hautomo motivoi myös Aaltoa, vaikka hänellä on takanaan jo 25 vuoden yrittäjän ura. Aalto on muun muassa perustanut personal trainer -yritys Trainer4Youn sekä sisältö- ja kustannusyhtiö Fitran, jotka hän myi ennen kuin Impulssi näki päivänvalonsa.
”Voin suositella Hautomoa, onpa kyseessä sitten ensimmäinen startup tai jo useampi yrityskauppa takana. Aiemmin olen vain mennyt eteenpäin apua kyselemättä. Näin vanhemmiten sitä alkaa kuitenkin kaivata myös muiden mielipiteitä”, Aalto naurahtaa.
Impulssin Hautomo-valmentajana toimi Marko Sorri, jota Aalto ja Karjaluoto kuvailevat kokeneeksi ja uskottavaksi ammattilaiseksi – myös pitkän linjan yrittäjälle. Miehet kannustavat kalenteroimaan valmennukseen riittävästi aikaa, jotta sparrauksesta saa kaiken hyödyn irti.
Yrityskohtaisesti räätälöity ja joustava Hautomo-valmennus saa Aallolta ja Karjaluodolta kiitoksia: ”Pieni yritys sai valmennuksesta ympärilleen verkoston, joka kiritti kasvumatkaa. Tilaisuuksiin oli vapaus osallistua sellaisella intensiteetillä kuin yrityksen resurssit antoivat myöten.”
Skaalautuvaa koulutusbisnestä terveys ja hyvinvointi edellä
Hautomon alussa Impulssi keskittyi vielä sisällöntuotantoon ja konsultointiin, mutta valmennuksen aikana se sai skaalattua koulutus- ja valmennusliiketoimintaansa. Nyt yritys ottaa haltuun yritys- ja työhyvinvointivalmennuskenttää. Liiketoimintastrategia on kirkastunut.
”Tulossa on myös puhelinsovellus, jonka avulla pystymme skaalaamaan koulutus- ja valmennusbisnestämme entisestään”, Aalto paljastaa.
Impulssi sai Yritystehtaan valmennuksessa tukea hyvän pitchin rakentamiseen – vieläpä ennätysajassa. Lisäksi kasvuyritys pääsi esittäytymään Jyväskylä Business Rally -tapahtumassa.
”Pienenä yrityksenä olemme nauttineet Yritystehtaan moderneista, viihtyisistä ja monikäyttöisistä tiloista. Siellä on mukavaa työskennellä ja tavata kumppaneita. Meille tilat toimivat hienosti myös videotuotantojen toteuttamiseen”, Aalto kiittelee.
“Hautomo-verkosto on ollut mainio foorumi tutustua paikallisiin yrityksiin”, Karjaluoto tähdentää. Hän on esimerkiksi päässyt tekemään muille yrityksille digi- ja sisältömarkkinoinnin projekteja, mikä on tuonut jatkuvaa laskutusta Impulssille.
Impulssin liiketoiminnan ydin on psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin parissa, joita Yritystehtaallakin valmennetaan. Näissä teemoissa Impulssi on päässyt tuomaan Yritystehtaan Performance Programiin omaa hyvinvointi- ja digiosaamistaan. Impulssin verkkovalmennukset ovat olleetkin osa Yritystehtaan Performance Program –valmennusta vuonna 2023.