Skip to content
Apua yrityksen kansainvälistymiseen: mitä kansainvälistyminen vaatii
Oona Viljakainen3.1.2024 9:00

Apua yrityksen kansainvälistymiseen: mitä kansainvälistyminen vaatii?

Kun startup hakee voimakasta kasvua, käy Suomen markkina usein hyvin nopeasti pieneksi. Jos yrityksen tuotteen pystyy teknisesti skaalaamaan Jyväskylästä Helsinkiin, miksei sitä voisi viedä Suomen rajojen ulkopuolellekin? Syitä kansainvälistymiseen voivat olla muun muassa:

  1. Laajempi markkina: Kansainvälistyminen avaa oven suuremmille asiakas- ja käyttäjämarkkinoille. Suomi on pieni markkina, ja laajentumalla ulkomaille voit saavuttaa suuremman yleisön ja kasvattaa liikevaihtoasi merkittävästi.
  2. Kilpailukyky ja skaalautuvuus: Kansainväliset markkinat tarjoavat usein parempia mahdollisuuksia kasvaa ja skaalautua nopeammin. Kilpailu voi olla kovempaa, mutta samalla se pakottaa sinut parantamaan tuotteitasi ja palveluitasi.
  3. Riskin hajauttaminen: Rinnakkaiset markkinat hajauttavat riskiä. Jos kotimarkkinat kriisiytyvät tai ne hidastuvat, voit luottaa muihin markkinoihin pitääksesi yrityksesi kasvussa
  4. Investointimahdollisuudet: Kansainvälisen laajentumisen myötä avautuu usein mahdollisuuksia houkutella yritykseen ulkopuolisia sijoittajia ja saada lisää rahoitusta, mikä tukee kasvustrategiaasi. Kansainvälistymiseen ja sen valmisteluun on tarjolla kymmeniä eri rahoitusvaihtoehtoja, kuten Business Finlandin Tempo, Nuoret innovatiiviset yritykset (NIY) –rahoitukset tai ELY-keskuksen kehittämisavustus. Rahoituskelpoisuuden kehittämiseen ja eri rahoitusvaihtojen kartoittamisessa auttaa maksuton Rahoitusvalmennus.

 

IMG_5160 copy

Marko Sorrin vetämä Rahoitusvalmennus tarjoaa mahdollisuuden syventää ymmärrystä erilaisista rahoitusvaihtoehdoista ja yrityken rahoituskelpoisuudesta.

 

Yrityksen kansainvälistyminen vaatii kunnon pohjatyöt

Kansainvälisille markkinoille mentäessä on Yritystehtaan kokeneiden yrittäjien ja yritysvalmentajien Kati Rauhaniemen ja Vesa Lehtisen mukaan valmistautuminen kaiken A ja O. Kansainvälistyminen ei ole vain päätös, vaan se vaatii perusteellisia pohjatöitä.

Kansainvälistymiseen tähdätessä on hyvä huolehtia, että vähintään nämä kolme peruspilaria ovat kunnossa:

1. Selkeä ratkaisu: Startupillasi tulee olla selkeä tuote tai palvelu, joka vastaa tunnistettuun ongelmaan ja markkinaan. Ratkaisumallin on oltava huolellisesti kuvattu ja erottuva, jotta se skaalautuu paremmin kansainvälisille markkinoille.

2. Markkinatutkimus: Tehokas markkinatutkimus on avainasemassa kansainvälisille markkinoille mentäessä. Se auttaa ymmärtämään mm. kohdemarkkinan luonnetta, kilpailutilannetta ja asiakkaita. Selvitä kysyntä, kilpailu, sääntely ja kulttuuriset erot eri tasoilla. Tieto on valttia. Tärkeää on myös tuotteen tai palvelun sovittaminen paikalliseen tarpeeseen ja kulttuuriin. On tärkeää tunnistaa maakohtaiset rajoitteet ja mahdollisuudet, jotka vaikuttavat liiketoimintaan. On tärkeää tehdä hyvä kansainvälistymissuunnitelma, joka sisältää myös markkinointistrategian ja kansainvälisen brändäyksen.

3. Sopiva tiimi: Kansainvälistyminen vaatii osaamista. Rakenna tiimistäsi sellainen joukkue, jolla on tarvittavaa tietotaitoa ja kykyä toimia uusilla markkinoilla. Diversiteettiä, eli erilaiset kansallisuudet ja kulttuuritaustat voivat olla etuna niin kielten kuin kulttuurin ymmärtämisessä. Hyödynnä paikallista osaamista.

“Ilman oikeanlaisia osaajia startupin ympärillä, kansainvälistymistoimet voivat pysähtyä kuin seinään”, Kati Rauhaniemi toteaa.

Lue yritysvalmentajamme Kati Rauhaniemen vinkit tiimin rakentamiseen.

 

Apua yrityksen kansainvälistymisen rahoittamiseen

Kun kolme peruspilaria on kunnossa, on aika miettiä rahoitusta. Vaikka startup olisi kannattava kotimaassa, kansainvälistyminen vaatii usein ulkopuolista rahoitusta. Kansainvälistymistä tavoitellessa, kannattaa rahoittajiin ja sijoittajiin olla yhteydessä ajoissa.

“Rahoituskierrokset voivat kestää pitkään. Siksi rahoittajiin ja sijoittajiin kannattaa olla yhteydessä reilusti etukenossa, rahoituskierrokset kestävät jopa 6–12 kuukautta, joskus enemmänkin. Kierroksen kesto riippuu monesta tekijästä mm. rahoituskelpoisuudesta. Rahoituksen on oltava kunnossa ennen kuin kannattaa tehdä isompia peliliikkeitä kansainvälisessä markkinassa”, Kati Rauhaniemi sanoo. Lue Weeefinerin tarina rahoituskierroksen läpiviennistä Hautomossa.

Rauhaniemi myös muistuttaa huolellisesta talouden hallinnasta. Suunnitelmissa on aina hyvä olla riittävästi puskuria, sillä kansainvälistyessä tilanteet elävät.

Sekä Lehtinen, että Rauhaniemi kannustavat tutkimaan erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja yhdistämään niitä maksimaalisesti. Julkiset rahoittajat, enkelisijoittajat ja Venture Capital-sijoittajat ovat vaihtoehtoja rahoitukselle. Tutustu pääomasijoittamiseen.

“Julkiset rahoittajat tarjoavat ohjelmia, jotka määrittelevät, mihin rahoitus käytetään. Enkelisijoittajilla voi olla yhteyksiä kansainvälisiin verkostoihin, ja VC-firmat sijoittavat usein tietyille toimialoille ja liiketoimintamalleihin”, Vesa Lehtinen avaa.

Kokenut enkelisijoittaja ja yritysvalmentajamme Vesa Lehtinen avaa kansainvälistymiseen tarvittavan rahoituksen vaihtoehtoja ja jakaa vinkkejä kansainvälistymisen rahoittamiseen tarkemmin blogissamme “Startupin kansainvälistyminen vaatii rahoitusta ja uskottavuutta”.  Tutustu myös Business Finlandin tarjoamiin palveluihin startupeille.

 

Apua yrityksen kansainvälistymiseen on saatavilla

Kansainväliset markkinat tarjoavat suomalaisille startup-yrityksille houkuttelevan mahdollisuuden kasvaa ja menestyä. Kansainväliset markkinat muuttuvat jatkuvasti, joten kannattaa seurata kehitystä, kerätä tietoa, palautetta ja olla valmis sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin. Laadi huolellinen suunnitelma, hanki tarvittava tuki ja ole valmis oppimaan matkan varrella.

Me Yritystehtaalla voimme olla apunasi kansainvälisen polun rakentamisessa. Hautomon avulla voit nopeuttaa matkaasi maailmalle. Hautomossamme työskentelee kokenut valmennustiimi, joka koostuu sarjayrittäjistä, sijoittajista ja liike-elämän ammattilaisista, joiden kokemusten avulla voit ohittaa monia virheitä. Tutustu tarkemmin valmentajiemme osaamiseen ja kokemukseen.

apua-yrityksen-kansainvälistymiseen-cta

avatar

Oona Viljakainen

sisällöntuottaja #some #graafinensuunnittelu #viestintä oona@yritystehdas.fi 0400 249 616